Mindenkit meglepett, hogy az idei PISA vizsgálat szerint a magyar - beleértve az orkánsági -  diákok olvasási és szövegértési képességi nem javultak az utolsó felmérés óta. Ennek okairól és hátteréről faggattuk dr. Tuffer Ernőt, az orkánbaksonyi polgármesteri hivatal szakreferensét, aki egyben a helyi gimnázium magyar irodalom tanára is.


 

  • Üdvözlöm! Első kérdésem kicsit személyesebb lenne, mielőtt a tárgyra térnénk.

  • Jó napot kívánok, parancsoljon.

  • Ha jól tudom, Ön eredetileg atomfizikusi végzettséggel bír, hogy lett magából magyar tanár?

  • Hát kérem szépen én még 1968-ban, a nagy időkben kaptam egy ösztöndíjat a Leningrádi Dzserzsinszkíj Főiskolára. Szegényparaszti származásom miatt, ugye, nem sok érvényesülési lehetőségem volt, így felkerestem a helyi párttitkár elvtársat, és elmondtam neki, hogy ha anyagilag támogat a párt, hajlandó vagyok információkat szolgáltatni az egyik tanáromról.

  • Elnézést, hogy közbevágok, de milyen információkra gondol itt?

  • Hát tudja, voltak ezek a nyilas idők, és megtudtam, hogy Pista bácsi vastagon benne volt ezekben az időkben. Állítólag a szomszéd Gizike, látta, hogy nyilasokkal diskurál az öreg, még 1944-ben.

  • Már ne haragudjon, de az, hogy valaki beszélt a nyilas katonákkal, még nem halálos bűn!

  • Maga ne haragudjon, de mindenki cinkos volt, aki nem volt kommunista, vagy vörös katona. Szóval, Pista bácsi állítólag még tolta is szerelvényt 1944-ben miután a nácik összefogdosták a zsidókat. Szó mi szó, mondtam a párttitkár elvtársnak, hogy én ezt tudom, cserébe kérek támogatást. Jóska ezt meg is ígérte, de persze ez 1966-ban volt, két évet még várnom kellett.

  • Miért kellett két év ehhez?

  • Azért, mert miután lefogták az öreget, bíróság elé állították, egy időben a zuglói nyilasokkat. Ez amolyan társper volt, csak ezt kevesen tudják. Miután a bíróság kiszabta a halálos ítéletet, a tárgyalótermet kiürítették, ahol persze tanúként jelen voltam, majd a bíró jelenlétében átadta a párttitkár elvtárs a díszoklevelet és a csekket, amelyen egy szép kis pénzösszeg volt. Nagyon hálásak voltak. Hát így kerültem Leningrádba.

  • Ha jól tudom ön atomfizikus elsősorban, hogy lett magából magyar tanár.

  • Hát kérem szépen, miután a leningrádi laborban, ahol tanultam és dolgoztam, rájöttem, hogy szabotázst készítenek elő a kollégák, jelentettem a helyi párttitkár elvtársnak. Az történt ugyanis, hogy ezek mind kulákok voltak, származásilag, és énnekem a politikai órákon elmondták, hogy a kulákok rejtik magukat, és beszivárognak mindenhova. Én erre rájöttem, s feljelentettem őket, hogy tudatosan lassítják a részecskegyorsítót. A feljelentésem nyomán internálták a teljes labort. Én maradtam magamba egyedül. Ekkor döntöttem úgy, hogy inkább az irodalommal fogok foglalkozni. Egyébként én fordítottam magyarra az elhárításnak az orosz nyelvű kézikönyvet. Nagyon izgalmas mű.

  • Térjünk akkor tehát a tárgyra. Mit gondol a most megjelent PISA vizsgálat eredményeiről?

  • Kérem szépen, én nem tudom, de hogy a pizza nem laktató, azt eddig is tudtam.

  • Elnézést, de a felmérésről lenne szó, nem a pizzáról.

  • Ja, hát azt én megpróbáltam elolvasni, de sok mindent nem értettem belőle. A szomszéd Józsit kértem meg, hogy nézze meg, ő géplakatos, jobban ért a szakszövegekhez.

  • És mire jutottak, akkor, ha mondhatom így - együtt?

  • Hát kérem szépen, abban az állt, hogy a diákok nem értik az olvasott szöveget. Amit csak azért furcsállok, mert én sem értettem. Ha ezt a szöveget kellett a diákoknak is elolvasni, akkor nem csodálkozom az eredményen.

  • Nem gondolja, hogy a szövegértés az egyik kulcskompetencia?

  • Kulcs micsoda?

  • Kompetencia.

  • Ja igen, de lehet, de minket itt baksonyban más kompetenciák érdekelnek – az ön szavaival élve – s új oktatási modellt alkalmazunk.

  • Mi ez az új oktatási modell?

  • Tudja vannak ezek az alternatív iskolák. Mi itt a pedagógusokkal úgy véltük, hogy ha valami alternatív, akkor legyen tényleg alternatív.

  • Miben fogható meg ez a legjobban?

  • Abban kérem, hogy nekem elmondták, az alternatív az ilyen „vagy-vagy” dolog. Szóval nálunk itt vagy van tanítás, vagy nincs. Aztán vagy van tanár, vagy nincs. Sőt olyan is van, hogy vagy van diák, vagy nincs. Az életre neveljük őket.

  • Nem gondolja, hogy így a tantervet nem lehet teljesíteni?

  • Tantervet? Az meg minek? Nincs tanterv, mert az egy központosított, tekintélyuralmi – régen úgy mondtuk fasiszta – intézmény, ami gúzsba köti a gyerek és tanár kezét. Fel kell szabadítani ezeket a proletár gyerekeket. Most tervezzük bevezetni a tanár nélküli oktatást is. Forradalmi lépés lenne, elhiheti.

  • Gondolom, de mégis, ha nincs tanár, akkor ki adja át a tudást a gyerekeknek?

  • Igazából jogos a kérdés, senki. Nincs erre pénz, meg szükség sem. A tanári szerep átalakult, most már inkább a szülők idegesítése a szerepük. Arra nincs szükség, hogy a dolgozó szülőket a tanárok zaklassák, hogy nem tanul a gyerek.

  • Nehezen igazodom el az ön nézetei között, de kíváncsi lennék arra, hogy akkor ki vigyáz a gyerekekre?

  • Van itt baksonyban egy cég, Inkább Szekuriti. Ez a sógorom öccsének a cége. Munkát kellett adnom nekik, így hát most ők őrzik a gyerekeket, míg a szülők dolgoznak.

  • Komoly aggályaim vannak, hogy az orkánbaksonyi gyerekek így jelentős hátránnyal indulnak az életben.

  • Magának ne legyenek aggályai. A diákok az OKTV-n mindig helyezettek, s ezzel is igazolják az alternatív oktatás létjogosultságát.

  • Hogy lehet ez, hiszen nincs is rendes tanóra?

  • Látja, mi haladunk a korral, az iskola számunkra most már szolgáltató intézmény. Mi bizonyos összeg fejében, a diáknak eladjuk az OKTV "csomagot". Ha akarja, a megoldó kulcsot is megkapja, de ahhoz az interneten kell regisztrálnia. Idén bővült a kínálat, most már hed-szettel adjuk a csomagot, így azt a verseny alatt is tudják használni.

  • Nem akarom megbántani, de szerintem ez teljesen elrugaszkodott és profitorientált viselkedés!

  • Nem bánt meg, de magának semmije sincs, én meg idén már másodszor vettem új autót!

  • Visszatérve a PISA vizsgálatra. Mit gondol ezek után arról, hogy fontos-e a szövegértés a diákoknál?

  • Szerintem teljesen haszontalan. A szöveggyűjteményekben, térképekben minden benne van. Még csak érteni sem kell, csak másolni. A modern társadalom a fogyasztásra épül. A termékek leírása nem egy disszertáció, inkább azt értse a gyerek, mintsem a Halotti beszédet. Különben is, veszélyes dolog a túlzott történelmi ismeretanyag.

  • Utolsó kérdésként, kíváncsi lennék akkor arra, hogy hogy néz ki egy tanítási nap az ön által vezetett Erdőfalú Középiskolában?

  • Megérkeznek a gyerekek délelőtt valamikor. Itt már várják őket termékbemutatókkal, kóstolókkal. Ahogy érkeznek úgy töltik fel a csoportot. Ezek mennek délelőtt. Délután aktuálpolitikai előadások vannak, leginkább a fasizmus előretöréséről. Immár egy éve nagy sikerrel fut, a honnan ismerjük fel a turul-fasisztákat című előadás. Nagy öröm volt, hogy egykori tartótisztemet sikerült megnyernem az ügynek és ma ő ad elő. Ezt követően napi sajtószemle, majd informatikai előadások vannak. Idén létesítettünk cset-termet, ahol lehet csetelni is. Szintén idei siker, hogy elindítottuk az önvédelem oktatást, főképp a szülők által elkövetett agresszió kivédésére szakosodott oktatókkal, valamint párhuzamosan fut ezzel a Jog-Kuckó nevű műhelyfoglalkozás, ahol a gyerekek megismerkednek a jogaikkal, és azokkal a lehetőségekkel, amelyek segítségével akár a szülőket is fel tudják jelenteni. Ezzel zárul a nap.

  • Végezetül, nem fél, hogy az ilyen szintű szabadosság miatt egyszer komoly baja lehet?

  • Először is ne fenyegessen, másodszor pedig megvan Brüsszel telefonszáma. Élő vonallal vagyok összekapcsolva Brüsszellel.

  • Köszönöm az interjút!


 

Szerző: A böllér  2010.12.15. 11:00 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://orkan.blog.hu/api/trackback/id/tr822517157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása