Mindenkit meglepett, hogy az idei PISA vizsgálat szerint a magyar - beleértve az orkánsági - diákok olvasási és szövegértési képességi nem javultak az utolsó felmérés óta. Ennek okairól és hátteréről faggattuk dr. Tuffer Ernőt, az orkánbaksonyi polgármesteri hivatal szakreferensét, aki egyben a helyi gimnázium magyar irodalom tanára is.
Üdvözlöm! Első kérdésem kicsit személyesebb lenne, mielőtt a tárgyra térnénk.
Jó napot kívánok, parancsoljon.
Ha jól tudom, Ön eredetileg atomfizikusi végzettséggel bír, hogy lett magából magyar tanár?
Hát kérem szépen én még 1968-ban, a nagy időkben kaptam egy ösztöndíjat a Leningrádi Dzserzsinszkíj Főiskolára. Szegényparaszti származásom miatt, ugye, nem sok érvényesülési lehetőségem volt, így felkerestem a helyi párttitkár elvtársat, és elmondtam neki, hogy ha anyagilag támogat a párt, hajlandó vagyok információkat szolgáltatni az egyik tanáromról.
Elnézést, hogy közbevágok, de milyen információkra gondol itt?
Hát tudja, voltak ezek a nyilas idők, és megtudtam, hogy Pista bácsi vastagon benne volt ezekben az időkben. Állítólag a szomszéd Gizike, látta, hogy nyilasokkal diskurál az öreg, még 1944-ben.
Már ne haragudjon, de az, hogy valaki beszélt a nyilas katonákkal, még nem halálos bűn!
Maga ne haragudjon, de mindenki cinkos volt, aki nem volt kommunista, vagy vörös katona. Szóval, Pista bácsi állítólag még tolta is szerelvényt 1944-ben miután a nácik összefogdosták a zsidókat. Szó mi szó, mondtam a párttitkár elvtársnak, hogy én ezt tudom, cserébe kérek támogatást. Jóska ezt meg is ígérte, de persze ez 1966-ban volt, két évet még várnom kellett.
Miért kellett két év ehhez?
Azért, mert miután lefogták az öreget, bíróság elé állították, egy időben a zuglói nyilasokkat. Ez amolyan társper volt, csak ezt kevesen tudják. Miután a bíróság kiszabta a halálos ítéletet, a tárgyalótermet kiürítették, ahol persze tanúként jelen voltam, majd a bíró jelenlétében átadta a párttitkár elvtárs a díszoklevelet és a csekket, amelyen egy szép kis pénzösszeg volt. Nagyon hálásak voltak. Hát így kerültem Leningrádba.
Ha jól tudom ön atomfizikus elsősorban, hogy lett magából magyar tanár.
Hát kérem szépen, miután a leningrádi laborban, ahol tanultam és dolgoztam, rájöttem, hogy szabotázst készítenek elő a kollégák, jelentettem a helyi párttitkár elvtársnak. Az történt ugyanis, hogy ezek mind kulákok voltak, származásilag, és énnekem a politikai órákon elmondták, hogy a kulákok rejtik magukat, és beszivárognak mindenhova. Én erre rájöttem, s feljelentettem őket, hogy tudatosan lassítják a részecskegyorsítót. A feljelentésem nyomán internálták a teljes labort. Én maradtam magamba egyedül. Ekkor döntöttem úgy, hogy inkább az irodalommal fogok foglalkozni. Egyébként én fordítottam magyarra az elhárításnak az orosz nyelvű kézikönyvet. Nagyon izgalmas mű.
Térjünk akkor tehát a tárgyra. Mit gondol a most megjelent PISA vizsgálat eredményeiről?
Kérem szépen, én nem tudom, de hogy a pizza nem laktató, azt eddig is tudtam.
Elnézést, de a felmérésről lenne szó, nem a pizzáról.
Ja, hát azt én megpróbáltam elolvasni, de sok mindent nem értettem belőle. A szomszéd Józsit kértem meg, hogy nézze meg, ő géplakatos, jobban ért a szakszövegekhez.
És mire jutottak, akkor, ha mondhatom így - együtt?
Hát kérem szépen, abban az állt, hogy a diákok nem értik az olvasott szöveget. Amit csak azért furcsállok, mert én sem értettem. Ha ezt a szöveget kellett a diákoknak is elolvasni, akkor nem csodálkozom az eredményen.
Nem gondolja, hogy a szövegértés az egyik kulcskompetencia?
Kulcs micsoda?
Kompetencia.
Ja igen, de lehet, de minket itt baksonyban más kompetenciák érdekelnek – az ön szavaival élve – s új oktatási modellt alkalmazunk.
Mi ez az új oktatási modell?
Tudja vannak ezek az alternatív iskolák. Mi itt a pedagógusokkal úgy véltük, hogy ha valami alternatív, akkor legyen tényleg alternatív.
Miben fogható meg ez a legjobban?
Abban kérem, hogy nekem elmondták, az alternatív az ilyen „vagy-vagy” dolog. Szóval nálunk itt vagy van tanítás, vagy nincs. Aztán vagy van tanár, vagy nincs. Sőt olyan is van, hogy vagy van diák, vagy nincs. Az életre neveljük őket.
Nem gondolja, hogy így a tantervet nem lehet teljesíteni?
Tantervet? Az meg minek? Nincs tanterv, mert az egy központosított, tekintélyuralmi – régen úgy mondtuk fasiszta – intézmény, ami gúzsba köti a gyerek és tanár kezét. Fel kell szabadítani ezeket a proletár gyerekeket. Most tervezzük bevezetni a tanár nélküli oktatást is. Forradalmi lépés lenne, elhiheti.
Gondolom, de mégis, ha nincs tanár, akkor ki adja át a tudást a gyerekeknek?
Igazából jogos a kérdés, senki. Nincs erre pénz, meg szükség sem. A tanári szerep átalakult, most már inkább a szülők idegesítése a szerepük. Arra nincs szükség, hogy a dolgozó szülőket a tanárok zaklassák, hogy nem tanul a gyerek.
Nehezen igazodom el az ön nézetei között, de kíváncsi lennék arra, hogy akkor ki vigyáz a gyerekekre?
Van itt baksonyban egy cég, Inkább Szekuriti. Ez a sógorom öccsének a cége. Munkát kellett adnom nekik, így hát most ők őrzik a gyerekeket, míg a szülők dolgoznak.
Komoly aggályaim vannak, hogy az orkánbaksonyi gyerekek így jelentős hátránnyal indulnak az életben.
Magának ne legyenek aggályai. A diákok az OKTV-n mindig helyezettek, s ezzel is igazolják az alternatív oktatás létjogosultságát.
Hogy lehet ez, hiszen nincs is rendes tanóra?
Látja, mi haladunk a korral, az iskola számunkra most már szolgáltató intézmény. Mi bizonyos összeg fejében, a diáknak eladjuk az OKTV "csomagot". Ha akarja, a megoldó kulcsot is megkapja, de ahhoz az interneten kell regisztrálnia. Idén bővült a kínálat, most már hed-szettel adjuk a csomagot, így azt a verseny alatt is tudják használni.
Nem akarom megbántani, de szerintem ez teljesen elrugaszkodott és profitorientált viselkedés!
Nem bánt meg, de magának semmije sincs, én meg idén már másodszor vettem új autót!
Visszatérve a PISA vizsgálatra. Mit gondol ezek után arról, hogy fontos-e a szövegértés a diákoknál?
Szerintem teljesen haszontalan. A szöveggyűjteményekben, térképekben minden benne van. Még csak érteni sem kell, csak másolni. A modern társadalom a fogyasztásra épül. A termékek leírása nem egy disszertáció, inkább azt értse a gyerek, mintsem a Halotti beszédet. Különben is, veszélyes dolog a túlzott történelmi ismeretanyag.
Utolsó kérdésként, kíváncsi lennék akkor arra, hogy hogy néz ki egy tanítási nap az ön által vezetett Erdőfalú Középiskolában?
Megérkeznek a gyerekek délelőtt valamikor. Itt már várják őket termékbemutatókkal, kóstolókkal. Ahogy érkeznek úgy töltik fel a csoportot. Ezek mennek délelőtt. Délután aktuálpolitikai előadások vannak, leginkább a fasizmus előretöréséről. Immár egy éve nagy sikerrel fut, a honnan ismerjük fel a turul-fasisztákat című előadás. Nagy öröm volt, hogy egykori tartótisztemet sikerült megnyernem az ügynek és ma ő ad elő. Ezt követően napi sajtószemle, majd informatikai előadások vannak. Idén létesítettünk cset-termet, ahol lehet csetelni is. Szintén idei siker, hogy elindítottuk az önvédelem oktatást, főképp a szülők által elkövetett agresszió kivédésére szakosodott oktatókkal, valamint párhuzamosan fut ezzel a Jog-Kuckó nevű műhelyfoglalkozás, ahol a gyerekek megismerkednek a jogaikkal, és azokkal a lehetőségekkel, amelyek segítségével akár a szülőket is fel tudják jelenteni. Ezzel zárul a nap.
Végezetül, nem fél, hogy az ilyen szintű szabadosság miatt egyszer komoly baja lehet?
Először is ne fenyegessen, másodszor pedig megvan Brüsszel telefonszáma. Élő vonallal vagyok összekapcsolva Brüsszellel.
Köszönöm az interjút!